RESOR och BESÖK.

Endagstur till Bornholm.

Spreewald.

4-dagars resa till Tyskland 11 – 14 september
När indiansommaren tagit slut reser ett 30-tal resenärer varav ett 10-tal HjärtLung medlemmar till Spreewald, Dresden och Meissen. På tal om indianer är det ett minoritetsfolk liksom det minoritetsfolk vi skall besöka – sorberna eller gurkfolket i Spreewald. Det är ett träskområde där man åker gondolliknande flatbottnade båtar som stakas fram av ”Färjekarlen” i trolsk miljö. Båtarna är 9 meter långa och mindre än 2 meter breda och stakstången är en mer än 4 meter lång askstång. På kvällen blev det besök i Gurkmuseet och Sorbisk afton med mycket mat och dryck, musikunderhållning, härlig tysk folkmusik, uppvisning av deras klädesdräkter och gemytlig stämning. Aftonen avrundades med en mysig båttur i mörker och syrsors spelande.
Nästa dag börjar busschauffören med Sigge Fürsts ”Gomorron Gomorron” och resenärerna stämde i med allsång. Vidare gick färden till Dresden som ligger vid Elbe ”Florens vid Elbe”, där vi får beskåda dess sevärdheter som Semperoperan, Zwinger-palatset, Furstetåget ”Frisen” som är 102 meter långt, Frauenkirche och statyn av Martin Luther.
På väg till Meissen fick Rune Nissen den stora äran att berätta om sina kunskaper om Dresden och dess förstörelse under kriget. Frauenkirche var det sista som blev uppbyggt.
Väl framme i Meissen besökte vi världens äldsta fältspatsporslinsfabrik. Här finns porslin från 4 sekler tillbaka. Vi fick en guidad tur på svenska om förr och nu, tillverkning, målning och färdigt porslin. Vi besökte även Meissenmuseet där det finns ca 3000 föremål, mycket sevärt och pampigt.
På vägen åter spelade Rune porslinsorgelmusik i bussen, hörbart. Sedan åter till hotellet där vi intog sista middagsbuffén för denna gången.
Vi lämnar Cottbus där vi bott, bra hotell, tidig söndagsmorgon efter en händelserik, resa med Tjörnarps Buss, Kent chaufför, Sofi reseledare och trevliga medresenärer.
Vädret har varit regnigt på nätterna och uppehåll på dagarna så när som en del av söndagen regna det på hemfärden, men det var acceptabelt.
Vi tackar Rune Nissen och resegruppen för att Ni gjorde detta genomförbart.
HjärtLung resenärerna
Text och foto Anna Nilsson

Trivselkväll vid Björkadammen

Trivselkvällen vid Björkadammen i Sjöbo den 26/8 hälsade Lars Norling, gymnastikledare alla närvarande välkomna.
Ett 30-tal medlemmar kom denna soliga och vackra kväll då det anordnades grillkväll med medhavd picknickkorg.
Bengt Dagner framförde, att i kväll saknas en eldsjäl för grillkvällarna här i Björka, det är Birgitta Johansson som lämnat oss. En tyst minut hölls.
Det blev tipspromenad runt dammen som vanligt ”allt för motionens skull”, stort prisbord, där alla fick någon sorts belöning för sina kunskaper.
Vi fick även använda våra sångkunskaper då Thage fattade gitarren och spelade upp till allsång. Thage avrundade sångstunden med ”Klot-Johan”.
Sedan skildes vi åt efter en lyckad grillkväll.
Text och bild: Anna Nilsson

En sensommardag mötte jag på Stortorget i Ystad, Rune Nissen. Vi pratade lite allmänt ett tag, men vi kom sedan in på resor, specielt korta. Jag berättade att vi och ett par andra medlemmar hade förslag att komma med. Rune föreslog att vi skulle träffas och prata om saken. Dag bestämdes och en onsdagseftermiddag träffades vi i lokalen.
Vi är Rune Nissen, Thom Persson, Jan Wollin och Eivor och Ingvar Donath. Första träffen gav snart resultat och vi fick olika uppgifter att utföra till nästa träff.
Redovisningen av uppgifterna kom på träff nummer två. På en timme var vi klara med programmet och det ser ut som följer.

Rebuspromenad i Ystads innerstad

Vi startar promenaden där Ystads och Sveriges första biograf låg. Som hjälp på traven får du veta att grannhuset till biografen kallades i folkmun för "Riddarhuset". När vi startar promenaden skall du få lättare uppgifter om startplatsen. Du kommer att få en lista över samtliga platser och vilken "uppgift", bokstav, Du skall anteckna. Målet kommer att vara ett bättre konditori i staden.
Onsdagen den 17 september.